Thursday, February 09, 2012

Buddhismen

Det finns två religioner som jag aldrig har tyckt varit särskilt intressanta. Det är Judendomen och Buddhismen. Igår var jag på en föreläsning om Buddhismen, och medan jag satt där och lyssnade så gick det upp ett litet ljus för mig.

Man har ju hört och läst om folk som tycker att "Buddhismen är den bästa religionen eftersom den inte förtrycker någon, har ingen allsmäktig gud och den är så naturlig och filosofisk".
Föreläsaren berättade om när hon varit i ett tempel här i Sverige, och sett hur en man blivit novis- munk. Den här mannens pappa var sjuk och låg på sjukhus, och mannen skulle bli munk (ej helt fullbordad) i två veckor för att fixa bra karma (åt sin pappa?). Och där gick första ljuset upp. Folk få självklart tro på vad dom vill men personligen tycker jag det låter rätt konstigt.
1, Han skulle överföra bra karma till sin sjuka pappa.
2, Han skulle vara munk i två veckor.

Vilket tar mig till det andra ljuset.
Man kan för att få bättre karma ge gåvor till munkar. Det ska tydligen ge extra bra karma. Till exempel om man är en fiskare, så kan man plocka upp sitt nät och åka in till stranden, ge en fisk till en munk och på så sätt "gottgöra" att man har dödat fiskarna.
1, Skulle munken vara mer värd än någon annan?
2, Kan man egentligen gottgöra det faktum att man har tagit någons eller något liv?

Och visst, man skulle kanske kunna jämföra detta med kristendomens bikt; att man berättar för en präst vad man gjort för fel och därefter får syndernas förlåtelse. Är prästen mer värd eftersom han kan ge syndernas förlåtelse? För mig skulle det inte betyda att prästen är mer värd, för i slutändan så är det ju Gud som ger syndernas förlåtelse.
Varför skulle det vara mer värt att ge en munk en gåva, än att ge någon annan en gåva? Och om man som buddhistisk munk tar emot allmosor (mat, kläder etc) för att överleva, vad är man då för människa som inte "hjälper till" i samhället? Möjligtvis gör munkarna kanske något av värde för resten av samhällets invånare, men kan inte det ses som en slags egoistisk tanke? Att välja att bli munk för att närma sig nirvana och låta människor ge dig gåvor så att dom ska få bättre karma.

Känns som att jag borde ta reda på mer innan jag dömmer, men än så länge låter det lite märkligt i mina öron.

No comments: