Friday, October 14, 2011

Would you want to live in a monastery?

Dom senaste två veckorna har jag ägnat åt att läsa om kristendomen. I början av denna kursen så trodde jag att dessa två veckorna skulle bli dom tråkigaste, eftersom jag aldrig har känt mig särskilt dragen till kristendomen. Men jag måste säga att det har varit mycket mer intressant än jag trodde. Visst är det många årtal och namn man ska lägga på minnet, men det är samtidigt intressant att se hur religionen har spridit sig i världen.
Det jag har fastnat mest för är olika ordnar och klosterliv. Att välja att gå i kloster känns ju så främmande, samtidigt som det känns som ett "skönt" val att göra. Nu har ju munkar och nunnor aktiviteter som dom sysslar med, men ändå. Ett klosterliv låter så stilla och fridfullt.
Efter att ha googlat runt en del så hittade jag denna sidan, om Villa i Cancelli. Det är alltså ett kloster som ligger i Florens utkant, där man kan bo (som ett vandrarhem ungefär). Klostret drivs av Ursuline- nunnor och det kostar inte särskilt mycket att stanna där en natt.
Om jag någon gång åker till Italien igen, så ska jag testa att bo i ett kloster!

No comments: