Thursday, February 03, 2011

Samhällsproblem

För några veckor sedan så fick jag en kallelse från Arbetsförmedlingen. Gick dit och träffadde min jobbcoach, som började prata om Fas 3 som jag går in i nu i februari. Det betyder kort och gott att jag får två val; att vara inskriven hos ams och "bara" söka jobb, eller att vara inskriven hos ams och söka jobb, samt ha en så kallad sysselsättning (typ praktik, jobba heltid). Så frågade hon om jag utifrån dom papper som hon bifogat med kallelsen, förstod att jag inte längre skulle få något aktivitetsstöd? Satt som ett litet frågetecken. "Okej...eh..vad får jag då?" "Nej, du får inget."

Och så läste jag en artikel på Aftonbladet igår. Med kommentarer från personer som inte vet, från personer som vet och personer som inte kan hålla sig till ämnet.

"Men snälla, nu får fan ni utan jobb ta o skärpa er. Har själv sett de arbetslösa, de klagar som FAN men söker de några jobb? Njae, ungefär ett eller två om dagen, för en del, i veckan andra i MÅNADEN. Otroligt slöa människor, rent utsagt skrämmande. Själv sökte jag 10 jobb på två dagar, sedan hade jag jobb. Vidare ut på arbetsplatsen ser man vissa som har första jobbet, men visar de framfötterna? Vissa ja, andra... verkligen inte, slackar som fan och tror allt blir serverat på silverfat. Folk är så jäkla slöa och mesiga nu förtiden."

Och det återkommer ett par gånger att dagens ungdomar sitter för mycket framför datorn (är det en anledning till att dom arbetslösa blir deppiga?) Hade man haft ett arbete så hade man väl inte suttit framför datorn eller? Och vad ska man annars göra om dagarna när man inte har något socialt nätverk (irl) och dom man känner har arbete och jobbar om dagarna. Det är ju vid datorn som man söker jobb, har kontakt med omvärlden, tar del av nyheter som man inte har någon att disskutera med. Det är med hjälp av datorn man hänger med.
Och folk klagar väl i allmännhet på allt? Alla klagar. Det är mänskligt. Det är väl i så fall bättre att klaga på att det inte finns några jobb, än att klaga på vädret etc. Till och med (hör och häpna) dom som HAR jobb klagar. Och dom kan också klaga som fan.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8497107.ab

No comments: