Monday, July 05, 2010

Vad ville han egentligen?

Har läst att communityn Lunarstorm ska stängas! Lunar har funnits i hela tio år, men nu så är det dags att stänga ner det. Så jag har kopierat alla dagboksinlägg och annat som man vill spara. Hittade då detta inlägget, som jag skrev den 3 april 2008.

"Det här har hållt på ett tag nu, och jag förstår bara inte... År 2006 i maj gick jag sista året på gymnasiet. En dag fick jag ett sms från en gammal vän som berättade att en kille som gått i min klass genom grundskolan, begått självmord. Martin, som han hette, hängde sig dagen innan han skulle haft sin uppkörning, ca två veckor innan studenten.

Martin och jag var jättebra kompisar på lågstadiet, och vi lekte typ varje dag på lekis. Vi var också ihop under en period, men gjorde slut i trean.
Sen växte vi antagligen ifrån varandra och under högstadiet slogs vi ihop med andra högstadieelever från två andra skolor. Vi blev bekanta bara, eller man visste vad den andra hette, men man hälsade inte på varandra och man hade sina små kompisgäng.
Vi gick inte heller på samma gymnasium så jag har inte sett honom sedan 9:ans skolavslutning. Och så hände det där. Och visst funderade jag en del över det, men ändå...jag kände honom inte..

Det har varit ett tag nu som jag har drömt drömmar där han är med. Dom går typ ut på att jag ska säga förlåt för något som jag har gjort honom, vet ej vad, och precis innan jag vaknar så blir vi tillsammans. I drömmen vet jag att han har tagit livet av sig, men ändå så lever han och det är då jag ska be om förlåtelse.
Dessa drömmar får mig att önska att vi hade hållt kontakten bättre. Jag störs inte direkt av drömmarna, men dom får mig att undra varför han kommer till just mig, i mina drömmar? Han hängde sig 2006, varför "besöker" han mig nu?"

Minns inte riktigt hur länge detta pågick, men det var ett bra tag. Har dock inte haft någon liknande dröm, i alla fall inte sedan detta året började. Händer fortfarande att jag tänker på det, undrar varför jag drömde sådär. När vi är på Gotland så ska jag i alla fall åka till Bunge kyrkogård och besöka honom, kanske han kommer tillbaka då? Eller så var det det som saknades, ett avslut, ett hejdå. Jag gick ju inte på begravningen..

No comments: