Sunday, May 02, 2010

Donnie Darko

Igår såg jag på filmen Donnie Darko. En av mina favoriter. Jag har sett den hur många gånger som helst, och ändå så "upptäcker" jag mer och mer varje gång jag ser den. Den handlar om en kille, Donnie, som har hallucinationer och är schizofren. Han försöker ta reda på om man kan åka tillbaka i tiden, om allt man gör i livet är förutbestämt, om man kan se in i framtiden etc. Man får följa Donnies liv under ett antal dagar, ända tills det datum då världen ska gå under (enligt hans vän Frank). Första gången jag såg filmen förstod jag nästan ingenting, det är inte förren efter ett par gånger som jag verkligen förstår innebörden med hela filmen. Och teorierna som dom tar upp, om time travel och portaler och Guds väg är faktiskt väldigt intressanta.

No comments: