Monday, December 07, 2009

Religion vs vetenskap

Kan man vara religös och tro på till exempel Big Bang?
Många verkar ju tro att alla troende tror att Gud (som i en slags mänsklig form) skapade världen. Gud, som i form av en man med långt skägg och sittandes på ett moln. Men nej, alla troende har inte den bilden. Själv är jag troende, och tror åtminstone till viss del på vetenskapen. Jag vet inte om jag tror att skapelsen av vår jord m.m. gick till exakt som i Big Bang, men jag tror att all kraft som behövdes för att det skulle gå, är Gud. Gud för mig är ingen person. Att man till exempel inom hinduism avbildar olika gudar i "mänsklig" form är för att man lättare ska kunna relatera till dom. Likadant med änglar. Vi kan inte "se" dom, så för att lättare kunna relatera till dom så avbildar vi dom som människor, med speciella kläder och föremål. Symboler som gör att vi förstår att dom är gudomliga och övermänskliga.

Jag tror att Gud skapade jorden. Gud som finns överallt, som en naturlig kraft.

No comments: